Filtr pevných částic DPF (z anglického Diesel Particulate Filter, resp. FAP - filtre a particule) je velmi potřebná a užitečná součást moderních vozidel s naftovým motorem. Jejím cílem je zabránit rozptylování prachových částic uvnitř měst a zajistit lepší vzduch pro všechny obyvatele. Jde vlastně o keramickou vložku výfuku se systémem kanálků, které dokáží zachytit pevné částice v útrobách filtru a dále propustit jen čistý vzduch. Přes všechny pozitivní dopady na životní prostředí má však DPF filtr i řadu vedlejších negativních efektů, kvůli kterým se mezi lidmi rozšířil mýtus o tom, že jsou DPF filtry špatné a akorát z lidí tahají peníze. Ve skutečnosti je tomu ale jinak.
Možná máte ve svém okolí někoho, kdo trpí astmatem, alergiemi, srdeční chorobou nebo se mu jen čas od času špatně dýchá. Pro tyto lidi jsou filtry pevných částic velkým přínosem. Životní prostředí se od revoluce v naší zemi výrazně zlepšilo díky redukci těžkého průmyslu, oproti tomu počet automobilů raketově vzrostl. Pokud by vozidla nebyla postupně vybavována systémy na redukci emisí a prachových částic, za pár let bychom se dostali do stádia těžké smogové situace všude, nejen ve velkých městech.
Úkolem filtru pevných částic je zachytávat prach z výfuku, který bychom jinak dýchali. Tento prach se zachytává do filtru během jízdy ve městě a při vyjetí mimo město, ideálně na dálnici, se provede přepálení všech sazí ve filtru na popel, kterým tak postupně DPF zaplňuje svoji kapacitu. To, že je vůz mimo město, pozná díky vyšší rychlosti.
Je pravdou, že starší typy vozidel nejsou filtry pevných částic vybaveny. Tyto vozy budou ale postupně ze silnic mizet. V Německu navíc takové vozy nesmí vjíždět do center měst. Riziko je ale hlavně v tom, že moderní motory produkují tak malé částice, že je již nedokáže zachytit lidská dýchací soustava v nose a v hrtanu. Karcinogenní částice tak při vdechnutí putují přímo do plicních sklípků, kde mohou být zdrojem rakoviny. Nejde proto jen o nějaké pseudo-ochránce přírody. Jde o životy vašich dětí a vnoučat.
Jak funguje DPF:
Každá hmotná věc na světě má nějakou svoji životnost. Nejinak je tomu v případě filtrů pevných částic. První verze DPF filtrů, které se vyráběli před více než 10 lety, měli životnost pouze kolem 60-80 tisíc kilometrů. Povědomí o jejich funkci však nebylo velké a mnoho lidí bylo po jeho zanesení překvapeno, jak vysokou částku mají platit za jeho výměnu.
Postupem času se však technologie filtru pevných částic výrazně zlepšila a nájezdové vzdálenosti se výrazně prodloužily. Navíc se již DPF nemusí měnit, ale dokážeme ho i vyčistit. U osobních vozidel je tak možné při řádném zacházení s vozidlem a dodržení všech jízdních režimů najet 150 - 200 tisíc km, což průměrný člověk najede za 10 let. Ještě více je tomu u užitkových vozidel.
Dodávky a užitková vozidla do 3,5 tuny obvykle najedou ještě více, řádově 200-300 tisíc. Je to zejména díky většímu nájezdu kilometru na jeden zátah a režimu jízdy převážně mimo město. U velkých nákladních vozidel a autobusů jsou pak díky jiné koncepci DPF kanálků nájezdy mnohem větší a přesahují 500 tisíc km.
Až budete mít problémy s filtrem pevných částic, určitě si hned řeknete, že je to chyba právě DPF filtru. Ve skutečnosti ale pouze polovina řidičů musí řešit zanesení filtru kvůli jeho přirozenému zaplnění kapacity. Druhá polovina vozidel pak představuje ty, u kterých je příčinou něco jiného.
Nejčastěji to bývá technická závada na vozidle. Zhruba ve 30% případů je příčinou zanesení filtru technická porucha, ať už jde o špatný vstřikovač, závadu na systému EGR ventilu, prasklou hadici sání nebo třeba chybné čidlo diferenciálního tlaku ve výfuku. Pokud něco ve vozidle nefunguje správně a způsobí to vysokou kouřivost, filtr dělá jen svoji práci. Zachytává prachové částice a působením jejich vysokého množství se rychle zacpe. Úplně stejné je to v případě natankování nekvalitního paliva, které opět způsobí vysokou kouřivost.
Zbylých 10 procent jsou případy, kdy majitelé vozidla z nějakého důvodu nedodržují výrobcem navržené způsoby užívání vozidla. Typickým příkladem je jízda bez aditiv (pokud je vůz vybaven tzv. mokrým typem DPF), neodborné úpravy zvyšování výkonu tzv. Powerboxy nebo obcházení emisních systémů.
Každá hmotná věc na světě má nějakou svoji životnost. Nejinak je tomu v případě filtrů pevných částic. První verze DPF filtrů, které se vyráběli před více než 10 lety, měli životnost pouze kolem 60-80 tisíc kilometrů. Povědomí o jejich funkci však nebylo velké a mnoho lidí bylo po jeho zanesení překvapeno, jak vysokou částku mají platit za jeho výměnu.
Postupem času se však technologie filtru pevných částic výrazně zlepšila a nájezdové vzdálenosti se výrazně prodloužily. Navíc se již DPF nemusí měnit, ale dokážeme ho i vyčistit. U osobních vozidel je tak možné při řádném zacházení s vozidlem a dodržení všech jízdních režimů najet 150 - 200 tisíc km, což průměrný člověk najede za 10 let. Ještě více je tomu u užitkových vozidel.
Dodávky a užitková vozidla do 3,5 tuny obvykle najedou ještě více, řádově 200-300 tisíc. Je to zejména díky většímu nájezdu kilometru na jeden zátah a režimu jízdy převážně mimo město. U velkých nákladních vozidel a autobusů jsou pak díky jiné koncepci DPF kanálků nájezdy mnohem větší a přesahují 500 tisíc km.
Až budete mít problémy s filtrem pevných částic, určitě si hned řeknete, že je to chyba právě DPF filtru. Ve skutečnosti ale pouze polovina řidičů musí řešit zanesení filtru kvůli jeho přirozenému zaplnění kapacity. Druhá polovina vozidel pak představuje ty, u kterých je příčinou něco jiného.
Nejčastěji to bývá technická závada na vozidle. Zhruba ve 30% případů je příčinou zanesení filtru technická porucha, ať už jde o špatný vstřikovač, závadu na systému EGR ventilu, prasklou hadici sání nebo třeba chybné čidlo diferenciálního tlaku ve výfuku. Pokud něco ve vozidle nefunguje správně a způsobí to vysokou kouřivost, filtr dělá jen svoji práci. Zachytává prachové částice a působením jejich vysokého množství se rychle zacpe. Úplně stejné je to v případě natankování nekvalitního paliva, které opět způsobí vysokou kouřivost.
Zbylých 10 procent jsou případy, kdy majitelé vozidla z nějakého důvodu nedodržují výrobcem navržené způsoby užívání vozidla. Typickým příkladem je jízda bez aditiv (pokud je vůz vybaven tzv. mokrým typem DPF), neodborné úpravy zvyšování výkonu tzv. Powerboxy nebo obcházení emisních systémů.
Faktorem, který rovněž výrazně ovlivňuje životnosti filtru pevných částic před jeho zanesením, je styl a způsob jízdy. Základním úkolem filtru je zachytávat saze vznikající při spalovacím procesu v motoru. Pokud budete vozidlo provozovat v režimu, kdy vzniká hodně sazí - tedy časté rozjíždění a jízda na plný výkon, bude se díky velkému množství sazí filtr rychle plnit.
Naopak, pokud budete vůz udržovat v režimech, které jsou ideální pro spalování sazí ve filtru - tzn. jízda ve středním režimu otáček na vyšší rychlostní stupně, bude se filtr zanášet pomaleji. To je hlavní příčinou toho, proč každý vůz najede jiný počet kilometrů, než je potřeba s filtrem pevných částic cokoli řešit.
Výhodu tedy mají ti, kteří jezdí dlouhé trasy bez zastavení ve vysokých rychlostech, oproti těm, kteří většinu dne popojíždějí v kolonách měst. Životnosti filtru pevných částic se tak může snížit až o polovinu. Klíčové jsou v tomto ohledu regenerace, které nedokážou efektivně fungovat při rychlostech pod 60km/h. Pokud tedy jezdíte pouze ve městě, musíte vozidlo čas od času dopřát zdravotní projížďku za město. Jen tak udržíte DPF v kondici.
Asi každý majitel vozidla ví, že musí provádět pravidelné výměny oleje, olejového a vzduchového filtru, dolévat chladící kapalinu a vodu do ostřikovačů. Většina řidičů provádí výměny pravidelně, protože ví, že při nedodržení servisního intervalu hrozí poškození motoru.
Kdyby vám někdo řekl, že pokud do vozu namontujete filtr pevných částic, dožijete se vy i vaše děti o několik let vyššího věku. Koupili byste si ho? Většina z vás určitě odpoví, že ano. Jedinou překážkou se tak jeví jeho finanční náročnost. I ta ale ve skutečnosti díky moderním technologiím renovace není tak vysoká.
Když porovnáme, jaké náklady stojí za renovací filtru pevných částic metodou HeatAir po průměrných 150.000 km, v porovnání např. s pravidelnou výměnou oleje (10x za stejnou dobu při intervalu 15tis. km) vychází renovace na jednu třetinu ceny, v porovnání s údržbou brzd (2x za stejnou dobu) na méně než polovinu.
Pokud právě řešíte problém s filtrem pevných částic, jsme připraveni vám pomoci. Nabízíme nejen profesionální renovaci, takže vám z vašeho starého filtru uděláme nový, ale jsme schopni provést podrobné diagnostiky na vozidle, tak abychom předešli dalšímu zanesení vašeho DPF.
Naše řešení renovace filtrů pevných částic je garantované, funkční a maximálně ekologické. Existuje celá řada způsobů čištění filtru pevných částic, většina z těchto způsobů je však velmi málo účinná a navíc neekologická. Náš způsob renovace je ale víc než jen čištění.
Jedinečná a revoluční technologie HeatAir využívá nejmodernějších poznatků v oblasti čistících a sukčních systémů. Současně je však také velmi šetrná k DPF filtru samému.
Proč zvolit renovaci pomocí HeatAir
Protože je to jedinečná technologie, která vám ušetří mnoho starostí i peněz.Důkladný promyšlený systém, který řízeným způsobem renovuje jednotlivé kanálky filtru pevných částic pod dohledem měřících přístrojů, zkrátka funguje. Nemusíte díky ní utrácet vysoké finanční prostředky za nový filtr. Pouze vyčistíme váš stávající, odstraníme veškerý uložený popel a jeho funkce bude díky přítomnosti drahých kovů i nadále zaručena. Neplaťte za něco, co již máte.
Co vám tedy náš revoluční postup přinese?
Mohlo by vás také zajímat:
Jak probíhá renovace DPF:
Auto je nepojizdné a nemůžete ho k nám
dovézt? Nevadí zavolejte nám a my si
pro něj přiejedeme.
+420 774 95 85 05 / 9:00 - 18:00 h
Vlastní přinesené díly
nemontujeme!
Otevřeno máme PO-PÁ
8 - 12:00 / 13 - 17:00h
Copyright Autoservis Depoross Všechna práva vyhrazena. Webdesign: Corux.cz